ALGEMENE VOORWAARDEN DIERENARTSENCENTRUM VETALYS

 

 

OVER DEZE VOORWAARDEN

1.     Partijen

Enerzijds, Dierenartsencentrum VetaLys bv, met ondernemingsnummer BE0892.869.063 en maatschappelijke zetel te Wervikstraat 216, 8930 Menen, ingeschreven bij het rechtspersonenregister Gent-afdeling Kortrijk, alsook de huidige en/of toekomstige aan haar verbonden ondernemingen, hierna “wij”.

Contactgegevens

Praktijkadres:          Wervikstraat 216, 8930 Menen

Telefoon                056 51 53 58

E-mail:                   info@vetalys.be

Website:                https://vetalys.be

Anderzijds, elke natuurlijke persoon in wiens opdracht we diensten of goederen leveren, ongeacht wie de eigenaar is van het aangeboden dier en/of de daadwerkelijke begunstigde van geleverde goederen of diensten, hierna “jij”.

2.     Geldigheid en aanvaarding

  • 1 Deze voorwaarden gelden voor elke samenwerking die je met ons aangaat, in de ruimste zin van het woord, met uitsluiting van je eigen voorwaarden.
  • 2 Door een afspraak te maken of door goederen te bestellen, erken en aanvaard je:

(i) dat je kennis hebt genomen van deze voorwaarden en ze aanvaardt; (ii) dat we je correct hebben ingelicht over de inhoud van deze voorwaarden, onze prijzen en het eventuele herroepingsrecht (in geval van verkoop-of-afstand); (iii) dat je de eigenaar bent van het aangeboden dier of minstens diens toestemming hebt om medische beslissingen voor het dier te nemen; (iv) dat elke consultatie of aankoop een betalingsverplichting inhoudt.

  • 3 Je kan deze voorwaarden op verschillende manieren raadplegen om er kennis van te nemen en ze zodoende te aanvaarden: (i) de voorwaarden zijn vrij raadpleegbaar op onze website; (ii) de voorwaarden liggen in de wachtruimte van onze praktijk; (iii) indien je een online afspraak maakt, vragen we een expliciete klikactie ter aanvaarding van de voorwaarden alvorens de afspraak definitief geboekt wordt; (iv) op verzoek bezorgen we de voorwaarden op duurzame drager (PDF);
  • 4 Als er in deze voorwaarden bepalingen zouden staan die nietig, tegenstrijdig of onwettig zijn, dan dien je deze te lezen als geldige bepalingen waarbij de uitkomst zo dicht mogelijk aanleunt bij de beoogde intentie. De overige bepalingen blijven gelden.

3.     Wijzigingsclausule

  • 1 We mogen deze voorwaarden, ons aanbod en onze tarieven op elk moment aanpassen. Kleine taalkundige aanpassingen en verplichte wettelijke wijzigingen, zoals fiscale aanpassingen, zijn onmiddellijk van toepassing. Bij ingrijpende aanpassingen, die een lopende samenwerking kunnen beïnvloeden, bezorgen we eerst de nieuwe voorwaarden zodat je deze kan doornemen. Zonder je expliciete weigering binnen de 30 dagen na de kennisgeving, treden de nieuwe voorwaarden automatisch in werking.

4.     Start van de overeenkomst

  • 1 Afspraken en bestellingen die je zelf of via een derde partij maakt, zijn pas geldig nadat wij deze aan jou bevestigd hebben. Deze bevestiging of het fysiek aanbieden van een dier in onze praktijk is de officiële start van de overeenkomst.
  • 2 Wij mogen afspraken en bestellingen naar eigen goeddunken weigeren.
  • 3 We trachten elke bestelling schriftelijk of digitaal te bevestigen. Soms is dit niet mogelijk (bv. door foutief ingevoerd e-mailadres of ICT-storing). Het niet-ontvangen van een bevestiging geeft je geen recht op kosteloze annulatie, ontbinding of schadevergoeding.
  • 4 Je aanvaardt dat mondelinge of telefonische afspraakaanvragen of bestellingen dezelfde waarde hebben als schriftelijke.

5.     Einde van de overeenkomst

  • 1 Wij mogen de overeenkomst eenzijdig ontbinden, behandeling weigeren en/of toekomstige afspraken weigeren, zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn, als: (i) wij onvoldoende informatie of medewerking ontvangen om diervriendelijk, correct en veilig te werken; (ii) de dierenarts dierenmishandeling of verwaarlozing vermoedt of het dier niet kan behandelen omwille van deontologische of morele redenen of tuchtprocedure; (iii) er sprake is van overmacht door situaties waar wij redelijkerwijs geen invloed op hebben en die ons tijdelijk of blijvend verhinderen om onze diensten correct en veilig uit te voeren (bv. door brand, pandemie, sociale onrust, extreem weer, enz.); (iv) je de betaalplicht niet respecteert.

OVER ONZE DIENSTVERLENING

6.     Kwaliteitsbeleid

  • 1 We mogen assistenten, dierenartsen in opleiding en stagiairs inschakelen om onze dienstverlening uit te voeren. Zij werken steeds onder toezicht en verantwoordelijkheid van een gediplomeerd dierenarts. Diergeneeskundige handelingen en voorschrijven van medicatie gebeuren steeds door een erkend dierenarts, ingeschreven bij de Orde der Dierenartsen, en volgens de actuele deontologie.
  • 2 Je begrijpt en aanvaardt dat we geen garanties kunnen geven dat een behandeling het gewenste resultaat zal opleveren en risico’s kan inhouden. Onze samenwerking moet je steeds beschouwen als een inspanningsverbintenis. We werken naar best vermogen en volgens de gangbare praktijken in onze sector om je de kwalitatieve dienstverlening te bieden die je redelijkerwijs van ons mag verwachten.

7.     Verblijf van dieren in de praktijk

  • 1 Als een dier langer dan de consultatieduur in onze praktijk verblijft, dan geldt: (i) dat we vanaf de dag na de consultatiedatum, verblijfskosten mogen aanrekenen; (ii) dat we de gebruikte dierenvoeding, medicatie en verzorgingsmaterialen aanrekenen; (iii) dat je het dier binnen de 48 u dient op te halen na onze melding dat het dier de praktijk mag verlaten. Doe je dit niet, dan wordt elke extra verblijfsdag aangerekend en behouden we ons het recht voor om het dier te herplaatsen als het dier niet binnen de 5 dagen na onze ophaalherinnering werd opgehaald.

8.     Medische risico’s en overlijden

  • 1 De dierenarts heeft het recht en de deontologische plicht om: (i) je duidelijk te informeren over de aard van de behandeling, de te verwachten resultaten en de mogelijke risico’s voor het dier, waarna je het recht hebt om bijkomende informatie te vragen en de behandeling al dan niet te weigeren; (ii) behandeling te weigeren als deze te grote risico’s voor de gezondheid of het welzijn van het dier zou inhouden; (iii) bevoegde autoriteiten te verwittigen bij vermoeden van dierenmishandeling; (iv) het dier op eigen initiatief te euthanaseren als de eigenaar niet aanwezig of bereikbaar is terwijl het dier ondraaglijk lijdt.
  • 2 We mogen een verklaring laten ondertekenen waarbij je bevestigt de risico’s en kosten die aan een behandeling verbonden zijn te erkennen.
  • 3 Indien een dier overlijdt, dan bespreken we de mogelijke vervolgstappen met je. Het stoffelijk overschot kan bij jou worden opgehaald of door ons bewaard en vervoerd worden voor begraving of crematie. Jij betaalt de hieraan verbonden kosten.

9.     Medische informatie & Wetenschappelijk onderzoek

  • 1 Op verzoek en tegen betaling van een administratieve kost bezorgen we je een kopie van het medisch dossier, onderzoeksverslagen en/of beeldvorming.
  • 2 Tenzij je dit uitdrukkelijk weigert, mogen we data, stalen of organisch materiaal van behandelde dieren gebruiken voor statistisch en/of wetenschappelijk onderzoek.

10.   Jouw plichten

  • 1 Je bent verplicht om alle nodige informatie (bv. allergieën, bijtgedrag …) en medewerking aan de dierenarts te verlenen die de inhoud, resultaten of veiligheid van behandelingen kan beïnvloeden en diens instructies (bv. voor geneesmiddelen) correct op te volgen.
  • 2 Je zorgt ervoor dat je dier(en) veilig van en naar de praktijk vervoert en neemt de nodige voorzorgsmaatregelen voor de veiligheid van andere personen en dieren.

AFSPRAKEN- EN ANNULATIEBELEID

11.   Afspraken maken

  • 1 Per dier wordt een aparte afspraak ingeboekt en aangerekend, tenzij we hier uitdrukkelijk van afwijken.
  • 2 Slechts in bepaalde gevallen zijn huisbezoeken mogelijk en dit enkel na onze uitdrukkelijke aanvaarding. Voor huisbezoeken mogen we een hoger consultatietarief en verplaatsingskosten aanrekenen.

12.   Annulatie

  • 1 Een afspraak kan je gratis annuleren mits je dit minstens 24 u voor het voorziene afspraakmoment doet. Voor annulatie binnen de 24 u en bij no-show mogen we de consultatie, alsook desgevallend gereserveerde diensten bij externen of specifiek voor jouw dier bestelde materialen, aanrekenen met als minimum €20,49.
  • 2 Wij mogen nieuwe afspraken weigeren als je meermaals annuleert of niet opdaagt.

 

HERROEPINGSRECHT

13.   14 dagen bedenktermijn

  • 1 Als je een consument bent en een bestelling plaatst via verkoop-op-afstand, dan heb je het wettelijke recht om zonder kosten van de overeenkomst af te zien, onder volgende voorwaarden: (i) je meldt ons je beslissing tot herroeping binnen de 14 dagen na de bestelling. Dit doe je schriftelijk. Dat kan met het herroepingsformulier in bijlage, of met een zelf opgestelde melding. Je hoeft geen reden voor je herroeping op te geven.

(ii) de 14-dagen termijn start op de startdatum van de overeenkomst of de dag waarop jij of een door jou aangewezen derde, die niet de vervoerder is, goederen fysiek in bezit krijgt; (iii) ontvangen goederen behandel je met gepaste zorg tijdens de herroepingstermijn. Je pakt ze ook slechts in die mate uit voor zover nodig is om te bepalen of je ze wilt behouden of niet; (iv) je retourneert de goederen binnen de 14 dagen na de herroepingsmelding met alle toebehoren en handleidingen en voor zover mogelijk met de originele verpakking. De kosten voor de retourzending betaal je zelf.

  • 2 het herroepingsrecht is NIET van toepassing op: (i) goederen die aan bederf onderhevig zijn of snel hun vervaldatum zullen bereiken; (ii) goederen die om hygiënische of gezondheidsredenen niet retourneerbaar zijn; (iii) goederen waarvan je het zegel na levering hebt verbroken; (iv) goederen die volgens jouw specificaties gemaakt of aangepast werden of duidelijk gepersonaliseerd zijn; (v) goederen die na levering onherroepelijk vermengd werden; (vi) dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst als de uitvoering is begonnen met je uitdrukkelijke voorafgaande instemming, en je erkend hebt het herroepingsrecht te verliezen na uitvoering.

 

  • 3 Bij geldige herroeping betalen we de reeds ontvangen bedragen aan je terug binnen de 14 dagen na je herroepingsmelding. Bij verkoopovereenkomsten mogen we de terugbetaling enkele dagen uitstellen tot we de retourartikelen hebben ontvangen en de staat ervan hebben geverifieerd of tot je aantoont dat ze werden teruggezonden.

TARIEVEN, BETALINGEN EN FACTUURINVORDERING

14.   Tarieven en betalingen

  • 1 Onze tarieven zijn in euro en inclusief btw en wettelijk verplichte kosten.
  • 2 Je mag steeds een indicatieve kostenraming vragen voor consultatie of behandeling. We doen ons best om de kost zo goed mogelijk in te schatten. Eventuele kosten die we niet konden voorzien (bv. kosten ten gevolge van overlijden of bijkomende onderzoeken en medicatie die nodig zou blijken) mogen we integraal aanrekenen.
  • 3 Je moet zelf de nodige administratieve verplichtingen nakomen bij derde partijen (bv. dierenverzekeringen). Wij zijn niet verantwoordelijk voor het al dan niet door hen aanvaarden van claims en/of toekenning van tegemoetkomingen.

15.   Betaling

  • 1 De persoon die een dier aanbiedt staat borg voor de betaling.
  • 2 Wij hebben het recht om een betalingsbelofte ter ondertekening voor te leggen voor we een behandeling starten en/of een voorschotbetaling te eisen.
  • 3 Je betaalt bij afronding van de consultatie in de praktijk (bancontact, cash of Payconiq) tenzij we hier uitdrukkelijk van afwijken (bv. betaling na factuur).
  • 4 Je dient ons meteen te verwittigen van elke situatie die de tijdige betaling van onze facturen kan beïnvloeden (bv. schuldbemiddeling).

16.   Factuurinvordering

  • 1 Van zodra de vervaldatum van onze facturen overschreden wordt, starten we automatisch een invorderingsprocedure op via onze externe partner Trivion aan wie wij hiertoe ook de nodige persoonsgegevens overmaken. De eventuele buitengerechtelijke en/of gerechtelijke kosten betaal jij.
  • 2 Voor factuurinvordering bij consumenten volgen we de wettelijke richtlijnen van Wetboek XIX (WER). Dit houdt in dat je eerst een gratis betaalherinnering ontvangt met een termijn van 14 kalenderdagen om de betaling alsnog te voldoen. Deze termijn start op de kalenderdag volgend op de verzenddatum van de herinnering via e-mail op de derde werkdag na verzending per post. Betaal je niet binnen deze 14-dagen termijn dan mogen we van rechtswege volgende invorderingskosten opeisen:
    • Verwijlinteresten volgens 5 Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties

o Eenmalig forfaitair schadebeding

  • 20,00 € voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150,00 €
  • 30,00 € + 10% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 150,01 € en 500,00 €
  • 65,00 € + 5% op het openstaande bedrag in de schijf boven 500,01 € met een maximum van 2.000,00 €

Je mag bijkomende informatie over facturen opvragen of ze betwisten en om een afbetalingsplan verzoeken (wat wij mogen toestaan of weigeren). Dit doe je binnen de 14 dagen-termijn met een schriftelijk verzoek, waarna wij of onze schuldinvorderaars de invorderingsprocedure tijdelijk opschorten volgens de wettelijke termijnen.

  • 3 Voor factuurinvordering bij ondernemingen gelden de wettelijke bepalingen over factuurinvordering bij handelstransacties, inclusief de bepalingen over verschuldigde interesten in art. 5. Wet betalingsachterstand dd. 02.08.2002. Bij laattijdige of onvolledige betaling is er vanaf de vervaldatum van de factuur, van rechtswege en zonder voorafgaande kennisgeving of ingebrekestelling, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd die 10% van de hoofdsom bedraagt met een minimum van 50,00 €, verhoogd met forfaitaire administratiekosten ten bedrage van 12,50 €, met eventuele bank-, port- en/of transactiekosten voor zover die van toepassing zijn en met de desgevallende rechtsplegingvergoeding.

17.   Terugbetalingen en wederkerigheidsbeding

  • 1 Als je recht hebt op een terugbetaling, dan voeren wij deze zo snel mogelijk uit.
  • 2 Op terugbetalingen zijn geen interesten of transactie- en administratiekosten verschuldigd.
  • 3 Conform art. VI.83 WER. 17° heb je als consument recht op gelijkwaardige vergoeding als wij onze contractuele verplichtingen niet nakomen. In dergelijk geval gelden de bedragen vermeld in deze voorwaarden voor beide partijen.

AANSPRAKELIJKHEID, KLACHTEN & GESCHILLEN

18.   Aansprakelijkheid

  • 1 Wij zijn enkel aansprakelijk voor schade als die het gevolg is van niet-naleving van onze verbintenissen, opzettelijke zware fout of bedrog.
  • 2 We zijn niet aansprakelijk voor indirecte gevolgschade zoals verlies, diefstal of vandalisme van persoonlijke bezittingen, winstderving, niet-toekenning door verzekeraars, schade of letsels veroorzaakt buiten onze vestiging of elke schade door niet-naleving van de instructies van de dierenarts of bijsluiters van geneesmiddelen.
  • 3 Onze aansprakelijkheid is steeds beperkt tot de dekkingen van onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien deze de schade niet zou dekken, dan wordt onze aansprakelijkheid, zowel contractueel als buitencontractueel, beperkt tot de hoofdsom, kosten en intresten incl. btw dat je betaalde voor het geleverde waarvoor de aansprakelijkheid wordt weerhouden.
  • 4 Een schadegeval ontheft je niet van je betaalplicht voor geleverde goederen of diensten die niet rechtstreeks aan het schadegeval verbonden zijn.

19.   Klachtenprocedure

  • 1 Eventuele klachten dien je binnen de 14 kalenderdagen schriftelijk te melden. We bevestigen de ontvangst binnen de 30 dagen en behandelen de klacht zo snel mogelijk en naar best vermogen. Je dient ons een redelijke termijn toe te staan om een herstel- of compensatievoorstel te formuleren.
  • 2 Je kan eventuele klachten ook overmaken aan de Orde der Dierenartsen.

20.   Bevoegdheid en geschillen

  • 1 Het Belgisch recht is van toepassing. Bij geschillen inzake de interpretatie of uitvoering van de overeenkomst zijn uitsluitend de (Belgische) rechtbanken van de plaats van onze zetel bevoegd, tenzij andere dwingende rechten zouden spelen.
  • 2 Je aanvaardt dat digitale communicatie en camerabeelden als bewijs kunnen dienen.

WEBSITE, PRIVACY & INTELLECTUELE EIGENDOM

21.   Website

  • 1 Wij doen ons best om de inhoud van onze website correct en up-to-date te houden en een veilige werking te verzekeren. We zijn niet verantwoordelijk voor onbedoelde en kennelijke fouten, technische storingen of het verspreiden van virussen of malware.
  • 2 Je kiest zelf om bepaalde online applicaties al dan niet te gebruiken (bv. een online afsprakentool) en begrijpt dat deze ontwikkeld en beheerd zijn door derde partijen die afwijkende gebruiksvoorwaarden, cookie en privacy beleid kunnen hanteren.
  • 3 Onze website maakt gebruik van cookies om je surfervaring te verbeteren, voorkeuren te onthouden en anonieme statistieken te verzamelen. Voor analytische doeleinden gebruiken wij derde partijen (bv. Google Analytics) die mogelijk ook gegevens verwerken buiten de EU. Je kan je cookievoorkeuren beheren of aanpassen via de instellingen van je browser. Door onze website te gebruiken, stem je in met ons cookie beleid zoals beschreven op onze website.

22.   Privacy

  • 1 Wij en onze aangestelden verzamelen en verwerken je persoonsgegevens met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, verwerking van bestellingen, levering van goederen, behandeling van klachten, factuurinvordering, promotionele of informatieve communicatie, klantenbeheer, boekhouding en direct marketingactiviteiten. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang.
  • 2 We respecteren de Belgische wetgeving en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voor de verwerking van je persoonsgegevens en bewaartermijnen van dossiers. We behandelen ontvangen gegevens steeds vertrouwelijk en geven deze niet door aan derden zonder je expliciete toestemming.
  • 3 Je hebt het recht om door ons bewaarde persoonsgegevens in te kijken en te corrigeren en om het gebruik ervan voor direct marketingdoeleinden te weigeren. Dit doe je via een schriftelijk en gemotiveerd verzoek met kopie van een identiteitsbewijs.
  • 4 Je bent zelf verantwoordelijk voor het vertrouwelijk houden van eventuele paswoorden en/of logingegevens.

23.   Informatie van derden en intellectuele eigendom

  • 1 Als wij informatie met je delen van derde partijen, dan is dit steeds informatief bedoeld. We zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan. Je dient zelf informatie in te winnen bij bevoegde instanties of de dierenarts om na te gaan in hoeverre de deze informatie voor jou van toepassing is.
  • 2 Alle documenten, teksten en beelden die wij maken blijven onze eigendom. Je mag deze niet kopiëren of verspreiden zonder onze expliciete toestemming.

VERKOOPOVERENKOMSTEN

24.   Aankoop van goederen

  • 1 Als je goederen aankoopt via de MyPets webshop of VetFamily, dan gelden de voorwaarden die MyPets en VetFamily toepassen. Voor goederen die je aankoopt in onze praktijkruimte gelden de wettelijke bepalingen en gangbare praktijken aangaande beschikbaarheid, levering, betaling, vervoersrisico’s, eigendomsvoorbehoud, garantie en gebreken. Je aanvaardt expliciet dat aangekochte dierenvoeding enkel wordt teruggenomen en terugbetaald als die aan onze en gangbare kwaliteits- en veiligheidseisen beantwoordt en dat aangekochte medicatie nooit wordt teruggenomen.
  • 2 Geneesmiddelen en supplementen mogen enkel gebruikt worden volgens de instructies van de dierenarts. Je mag in geen geval medicatie verhandelen, vervreemden, aanpassen of toedienen aan andere dieren of personen dan diegene waarvoor ze werden voorgeschreven.

25.   Gebruiksbeperking

  • 1 Als je goederen bij ons bestelt voor een derde eindgebruiker of deze doorverkoopt, blijven wij slechts gehouden tot onze verplichtingen aan jou. Je neemt zelf de verantwoordelijkheden en verplichtingen ten opzichte van de eindgebruiker over.
  • 2 Geneesmiddelen en supplementen mogen enkel gebruikt worden volgens de instructies van de dierenarts. Je mag in geen geval medicatie verhandelen, vervreemden, aanpassen of toedienen aan andere dieren of personen dan diegene waarvoor ze werden voorgeschreven.