Voor veel Belgen maken honden en katten deel uit van de familie. “Ze kunnen alleen niet spreken”, is een vaak gehoord gezegde. Nochtans is hun gestel erg verschillend van dat van een mens, wat maakt dat geneesmiddelen en voedsel, bestemd voor de mens, niet altijd geschikt zijn voor dieren. Ongeveer 8 % van de oproepen die het Antigifcentrum ontvangt, heeft betrekking op dieren. In 2016 werd het Antigifcentrum 3.828 keer gecontacteerd door eigenaars van dieren of door dierenartsen. Honden staan hierbij op de eerste plaats, gevolgd door katten.

Risico

Huisdieren zijn spijtig genoeg niet gevrijwaard van vergiftiging. Vooral honden zijn vaak slachtoffer van hun gulzigheid. Ze maken geen onderscheid tussen schadelijk of onschadelijk voedsel. Het ontbreekt hen ook aan enkele enzymes om bepaalde genees- en voedingsmiddelen voor mensen onschadelijk te maken.

Honden schrokken van alles naar binnen, ook slakkenkorrels, rattenvergif of meststof. Katten daarentegen zijn kieskeuriger. Bij hen zijn vergiftigingen eerder te wijten aan verkeerd gebruik van geneesmiddelen of antiparasitaire middelen.

Symptomen van vergiftiging

Dieren kunnen niet praten en dus ook niet zeggen dat ze pijn hebben, laat staan dat ze blootgesteld zijn aan een giftig product. Vaak voorkomende symptomen van vergiftiging bij dieren zijn:

• Maagdarmklachten: misselijkheid, braken, diarree, buikpijn.
  • Braken, speekselen, hoesten, benauwdheid.
  • Neurologische verschijnselen: sloomheid, evenwichtsverlies, opwinding, spiertrillingen, spierkrampen.
  • Bloedingen: bvb. na het innemen van rattenvergif.

Wat moet je doen?

Als je een vermoeden van vergiftiging bij je dier hebt, bel ons of het Antigifcentrum (070 245 245, gratis 24/7) direct op. Wij kunnen je zeggen welke eerste zorgen je indien nodig moet toebrengen.

Het is van groot belang dat je niet zelf gaat proberen iets aan het probleem te verhelpen. Het laten overgeven van het dier of het geven van melk bijvoorbeeld kan in bepaalde gevallen helemaal verkeerd uitpakken. Als je dier is blootgesteld aan een product in de ogen of op de huid kan het geen kwaad te spoelen met lauw water.

VEELGESTELDE VRAGEN

Welke voedignsmiddelen zijn giftig voor honden?

Wist je dat sommige voedingsmiddelen giftig zijn voor honden? Zwarte chocolade is hiervan een voorbeeld bij uitstek. De theobromine in de chocolade is de boosdoener. Hoe donkerder de chocolade, hoe meer theobromine die bevat. Zo kan een hond van 10 kg die 60 gram zwarte chocolade heeft opgegeten, al last hebben van een ernstige vergiftiging.  Meer info via deze link.

Uien en prei en alle planten van het geslacht ‘allium’ zijn giftig voor honden en katten. Ze veroorzaken een afbraak van de rode bloedcellen (hemolytische anemie), wat zich bij de hond uit in donkere urine. Je vermijdt het dus best om restjes soep of uientaart aan je dier te geven.

Men heeft nog niet achterhaald waarom druiven en rozijnen giftig zijn voor honden. Ze veroorzaken maagstoornissen (braken, diarree en buikpijn) en nierinsufficiëntie.

Snoep dat xylitol als zoetstof bevat, is giftig voor honden. Xylitol veroorzaakt bij honden een sterke afscheiding van insuline en leidt een gevaarlijke hypoglymie (daling van de suikerspiegel in het bloed).

Macadamianoten zijn ook giftig voor de hond: enkele uren na het eten van deze noten voelt de hond  zich zwak, heeft hij last van bevingen en moeite om te stappen. Welke giftige stoffen hiervoor verantwoordelijk zijn, is niet duidelijk.

Welke planten zijn giftig voor dieren?

Sommige planten zijn giftig voor dieren. Meestal gaat het om dezelfde giftigheid als bij mensen. Lelies vormen daar een uitzondering op. Hun bloemen, blaadjes en stuifmeel zijn erg giftig voor katten. Meer info over giftige planten via deze link.

Ruiken dieren zelf welke planten ze wel en niet mogen eten?

Neen, niet altijd. Reken dan ook niet op het instinct van dieren. Elk jaar gebeuren er dodelijke ongelukken met dieren die van het haagsnoeisel aten dat op de weiden was gegooid. Zo is taxus erg giftig.

Contacteer ons gerust mocht u hier vragen over hebben.

Uw dierenarts

BRON: http://www.antigifcentrum.be/